رفتن به محتوای اصلی
x

گردش کار و پاسخ به سوالات پر تکرار برنامه حمایت تغذیه ای کودکان

 گردش کار برنامه حمایت تغذیه ای کودکان


 

پاسخ به سوالات پرتکرار خانواده ها در زمینه برنامه حمایتی تغذیه کودکان

1-کودک واجد شرایط برای برنامه حمایتی کودکان کیست؟

 کودکی است که براساس تعاریف علمی در حال حاضر مبتلا به سوء تغذیه است و 6 تا 54 ماهه  می باشد. اگر روند رشدکودک طبیعی است یا اختلال رشد دارد، مشمول این طرح نمی شود.

2- خانوار ها چگونه اطلاعات لازم در زمینه شارژ اعتبار خرید اقلام غذایی در کارت سرپرست خانوار را بدست آوررند؟

شیوه های مختلف جهت کسب اطلاعات در خصوص شارژ اعتبار خرید اقلام غذایی در کارت سرپرست خانوار عبارتند از:

* تماس با کد دستوری (#1463*500*)

* تماس با تلفن مرکز پشتیبانی به شماره 6369- 021

* استفاده از اپلیکیشن»شما)«شبکه ملی اعتبار) در گوشی های همراه هوشمند.

3- نرم افزار " شما " چیست؟ 

  نرم افزار "شما" یک نرم افزار قابل نصب بر روی تلفن همراه سرپرست خانوار می باشد که با استفاده از آن می توان فروشگاه های مشمول این طرح ،میزان اعتبار باقیمانده و ... را استعلام گرفت.

4آیا برای استفاده از اقلام غذایی خانوار، داشتن اپلیکیشن شما الزامی است ؟ خیر.

5اعتبار تخصيص يافته براي هر كودک بر چه اساسی و به چه میزان است؟

بر اساس اعتبار تخصيص يافته از سوي سازمان برنامه و بودجه براي اجراي برنامه، برای خانوار های دهک یک تا پنج یک میلیون تومان و دهک6 و 7 ششصد هزار تومان.

6خانواده های مشمول طرح حمایتی چگونه می توانند اقلام غذایی را دریافت نمایند؟ 

تمامی خانوارهای مشمول برنامه مذکور تا سقف مبلغ شارژشده در حساب یارانه ای سرپرست خانوار، می توانند از فروشگاه های طرف قرارداد طرح کالابرگ الکترونیکی، بصورت ماهیانه ١٦قلم مواد غذایی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، را بصورت رایگان تهیه نمایند.

 7اقلام سبد غذایی مورد تایید قابل خرید این برنامه چیست؟

» شیر/ ماست پاستوریزه، پنیر، گوشت گوساله، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج ایرانی، ماکارونی، روغن مایع، خرما، سیب،هویج، کدوسبز، گوجه فرنگی، پیاز، عدس و مغزدانه »

 

 

8-مبالغ شارژ شده تا چه مدت در حساب سرپرست خانوار می ماند؟

امکان خرید مبالغ شارژ شده به صورت ماهیانه فراهم است، لیکن در صورت عدم هزینه کرد و خرید خانوار از اقلام سبد غذایی اعلامی در هر مرحله از شارژ، منجر به حذف فرد از فهرست ماه آتی و عدم شارژ مجدد خواهد شد و صرفا شارژ اولیه در حساب فرد باقی خواهد ماند. لذا با توجه به اجرای »تن سنجی و پایش وضعیت سوءتغذیه کودکان« از سوی خانه های بهداشت/ پایگاه های سلامت  محل سکونت خانواده مشمول طرح به منظور بررسی روند بهبود رشد کودک و در نتیجه استمرار شارژ کارت سرپرست خانوار در ماه های آتی، شایسته است خانوارها بصورت ماهیانه ضمن خرید و مصرف اقلام خوراکی اعلام شده، با پایگاه های سلامت/ خانه های بهداشت محل زندگی خود همکاری لازم را بعمل آورند.

9- آیا قرار گرفتن در طرح حمایتی کودکان زیر پنج سال  باعث حذف یارانه خانوار خواهد شد؟ 

به هیچ عنوان خرید اقلام سبد غذایی معین طرح مذکور تا سقف اعتبار شارژ شده، منجر به کسر یا عدم شارژ اعتبار کالابرگ الکترونیک از یارانه نقدی خانوار نخواهد شد.

10علت عدم دریافت پیامک اطلاع رسانی از سوی اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی توسط سرپرست خانوار مشمولین این طرح چیست؟

پیامک اطلاع رسانی به کلیه خطوط تلفن همراه(اعم از اعتباری و دائمی) سرپرستان خانوار مشمول برنامه که دارای سند مالکیت بوده اند ارسال گردیده است. در صورت عدم دریافت پیامک توسط سرپرستان خانوار مشمول، بایستی نسبت به کنترل سند مالکیت خط تلفن همراه دراختیار اقدام گردد.

11شارژ ماهيانه دريافت اقلام غذايي از چه طریقی است؟

 از طريق شارژ الكترونيكي بر روي حساب يارانه اي سرپرست خانوار (حساب سرپرست خانوار در طرح كالابرگ الكترونيكي) تحت پوشش برنامه توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي.

12در چه صورتی حمایت تغذیه ای از کودک استمرار می‌یابد و در چه صورت این حمایت قطع خواهد شد ؟

حمايت تغذیه ای از كودک در صورت مراجعات به موقع مادر/ سرپرست کودک به خانه بهداشت/ پایگاه سلامت محل سکونت و بهبودي روند رشد کودک استمرار خواهد یافت و در صورت عدم مراجعات به موقع مادر/ سرپرست کودک به خانه بهداشت/ پایگاه سلامت محل سکونت، خرید اقلامی به جز اقلام غذایی مورد تائید وزارت بهداشت و عدم بهبودی روند رشد کودک قطع خواهد گردید.

13مدت زمان شارژ اقلام غذايی چگونه است؟

به منظور حمایت تغذیه ای كودكان تحت پوشش برنامه از شهريور ماه تا اسفند ماه سال 1402هر ماه يک بار مبلغ 1ميليون تومان برای دهک 1تا 5 و 600هزار تومان برای دهک ( 7و6) از طريق شارژ الكترونيكي بر روي حساب يارانه اي سرپرست خانوار، شارژ مي شود.